Vandaag de eerste vlucht gehad. We moesten om half 5 opstaan omdat we van te voren een briefing kregen over bochten en stijgen en dalen enzovoorts. Ik stond om 9:10 op de planning. Voor je vlucht moet je altijd nog wat dingen checken en invullen. Het weer is natuurlijk heel belangrijk en aangezien dit de eerste keer is dat we vliegen had ik niet echt een idee waar ik naar moest kijken. Ik heb dus maar gewoon alle info van de meteo website gehaald en in de briefing voor mijn instructeur gestopt.
Daarnaast doe je altijd een mass & balance berekening om te kijken of je niet te zwaar beladen bent en om te weten of het zwaartepunt op de goede positie ligt. Ook dat duurt nog erg lang omdat ik het niet zo vaak heb geoefend, maar uiteindelijk was alles in orde.
Ik vlieg samen met een crewmate, dat betekent dat je bij elkaars vlucht meekijkt achterin. Ze noemen dat ook wel backseaten. Onze instructeur is een mexicaan(dus hopelijk heeft hij al wat pilletjes voor dat fijn griepje wat iedereen daar oploopt, want anders zijn wij wellicht het haasje).
De eerste vlucht is gewoon om te kijken hoe alles gaat, er wordt nog niks van je verwacht.
Dan ga je voor het eerst take-off wat echt heel vet was. Op het moment zelf realiseer je het je niet zo, maar als je daarna even om je heen kijkt dan is het erg indrukwekkend. Het landschap is hier redelijk bergachtig dus dat is helemaal gaaf om vanuit een vliegtuig te zien. We hebben wat bochten gedraaid, stijgen en dalen heeft hij voorgedaan en hij heeft nog wat andere vlieg dingetjes laten zien. Ik moest het daarna ook zelf allemaal proberen en dat ging volgens mij best goed. Omdat ik nog redelijk vroeg moest vliegen was het weer niet heel erg turbulent, maar aan het einde van mijn vlucht kon je al wel merken dat het erger werd. De landing deed de insturcteur allemaal zelf maar het was wel heel gaaf om te zien vanuit een cockpit.
Toen we weer aan de grond stonden kregen we even pauze en daarna mocht Casper vliegen(mijn crewmate dus) en ik mocht achterin zitten. Ook erg leuk om dat te zien, alleen was het nu meer turbulent en dat voel je wel een beetje. Je wordt was sneller misselijk als je achterin zit en helemaal met dit weer. Alles ging prima verder, maar zelf vliegen is prettiger.
Toen we weer terug waren, kregen we een debriefing over wat we voor de volgende vlucht moeten doen en moesten we nog wat papieren invullen zoals je logboek en je flightreport en daarna konden we naar huis.
Dus dat was de allereerste vlucht van de nog velen die gaan komen. Ik houd jullie op de hoogte.
Tot later.
Dane
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten