vrijdag 19 juni 2009

D-11 check

Hallo,
Hier weer een update vanuit nog steeds Amerika. De afgelopen twee weken waren redelijk druk. Ik stond van maandag tot vrijdag elke dag op het rooster om te vliegen. Dat werd mij vorige week vrijdag een beetje te veel, want ik was ziek geworden. Ik lag de hele dag in bed met koorts en in dit weer is dat zeker geen pretje, want je kunt echt nergens afkoelen dan. Ik was maandag nog een beetje verkouden, maar heb besloten wel te gaan vliegen.
Deze week werd toegewerkt naar een pre-solo check(vlucht D-11). Daarin ga je met een andere instructeur vliegen die je dan beoordeeld of je solo kan vliegen. Bij D-10 vlieg je nog met je eigen instructeur en die beoordeeld dan of je er klaar voor bent of dat je misschien een extra vlucht nodig hebt. Mijn D-10 ging niet zo goed, dus ik heb zelf een extra vlucht aangevraagd.
De volgende dag vloog ik die en hij ging nog steeds niet helemaal goed. Mijn landingen waren nog lastig. Na de vlucht heb ik wel besloten om de volgende dag mijn check te vliegen.
En die had ik vandaag. Je gaat dan weg van het vliegveld en naar een practice area toe(een plek zonder huizen etc.)om daar wat oefeningen te laten zien. Het hangt van de instructeur af wat je gaat doen. Ik moest naar de North-East practice en toen we daar waren trok hij het gas dicht. Dat simuleert een engine failure en dan moet je een goeie landing ergens zien te maken(een PFL). Je zet de vliegtuig in zijn beste glij stand en dan zoek je een goede plek om te landen. Je maakt een planning hoe je daar komt, doet wat checklisten en probeert dan het vliegtuig zo net mogelijk te landen. Dit doe je uiteraard niet echt, vlak voor de grond doe je het gas er weer op en ga je weer omhoog. Dit was het enige wat ik hoefde te doen op mijn check. Ik kreeg twee keer zo'n PFL en een keer een engine failure after take-off. Daarna gingen we terug naar Falcon field(onze thuisbasis) om daar touch & go's te maken. Ik moest een aantal verschillende landingen laten zien. Die gingen niet heel denderend, maar ze waren goed genoeg. Toen we geland waren kreeg ik een debriefing en had ik mijn check gehaald. Het was allemaal goed genoeg geweest, landingen mogen nog wel wat beter.
Nu ga ik waarschijnlijk maandag mijn allereerst solo vlucht doen, dus helemaal in mijn eentje de lucht in. Daar ben ik erg benieuwd naar uiteraard en ik zal zeker zo snel mogelijk laten weten hoe dat is.
Tot het volgende bericht.
Daaag

2 opmerkingen: